
جذب مشتری جدید برای یک شرکت بسیار هزینهبردارتر از حفظ مشتریهای موجود است. شرکتهای دوراندیش با ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه خدمات ویژه به مشتریان سابق خود، آنها را راضی نگه میدارند تا دوباره برای خرید یا اخذ خدمات به ایشان مراجعه کنند. به این ترتیب علاوه بر جذب مشتری جدید، با حفظ مشتریان سابقشان تعداد مشتریان و در نتیجه و فروششان را چند برابر میکنند.
باشگاه مشتریان (Loyalty Club) چیست؟
باشگاه مشتریان، خریداران را ترغیب میکند که به وبسایتهایی که قبلاً از آنها خرید کردهاند برای خرید مجدد مراجعه کنند. برای نمونه با ارائه پیشنهادهای خاص به مشتریان عضو باشگاه مثل دسترسی پیشرفته به محصولات جدید، تخفیفهای شگفتانگیز یا حتی گاهی عرضه کالاهای رایگان اشاره کرد.
برای عضویت در باشگاه، مشتریان اطلاعات شخصی خود را در شرکت ثبت میکنند و یک شناسه منحصربهفرد مانند شناسه عددی یا کارت عضویت به آنها داده میشود و هنگام خرید یا استفاده از آن شناسه استفاده میکنند.
اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها
باشگاه مشتریان چیزی است که شرکتها باید برای داشتن آن اشتیاق داشته و حتماً آن را طراحی کنند. مشتریهای وفادار به برند شما، مدت زمان بیشتری را در وبسایتتان سپری میکنند. آنها همچنین درباره برندتان با دوستان و نزدیکان خود دائماً صحبت میکنند که این امر نرخ مراجعه به وبسایتتان را افزایش خواهد داد.
در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد:
- مشتریان برای برندهای موردعلاقه خود بیشتر هزینه میکنند.
- مشتریان وفادار بیشتر از بقیه افراد پول میپردازند.
- مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت میکنند. بازاریابی دهان به دهان بیشتر از محتوا و تبلیغات مارکدار در جذب و هدایت مشتریان جدید مؤثر است و در ادامه این مشتریان جدید به مشتریانی وفادار تبدیل میشوند که احتمالاً بیشتر از حد متوسط پول پرداخت میکنند.
و در دنیایی که صدها گزینه مختلف برای تقریباً هر کالایی یا خدمتی که مشتری میتواند خریداری کند وجود دارد، اگر مشتریان برای خرید مجدداً به شما مراجعه کنند ارزشمند است و نشاندهنده آن است که مشتری برند شما را دوست دارد و به آن اعتماد میکند.
این امر اثبات میکند که کاربران ارزشی را که به عنوان مشتری شما به دست میآورند، از قیمتهای پایین برندهای دیگر و کالاهای متفاوت آنها برایشان جذابتر است.
اکنون که دانستیم حفظ مشتریان فعلی یک کسب و کار امری مهم و کمهزینهتر از جذب مشتریهای جدید است به بررسی ویژگیهای باشگاه مشتریان کارآمد میپردازیم.